Al weer terug.. - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Joelle Rikken - WaarBenJij.nu Al weer terug.. - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Joelle Rikken - WaarBenJij.nu

Al weer terug..

Door: Joelle Rikken

Blijf op de hoogte en volg Joelle

17 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Genadendal

We zijn nu alweer ongeveer 2 en een halve week thuis. Terugdenkend over mijn ervaringen in Zuid-Afrika, zie ik pas wat voor een geweldige tijd ik heb gehad en mis het ook wel! Het is zo'n groot verschil met Nederland, de cultuur, weer en het omgaan met mensen. Ook was het weer heel anders om niet meer met onze leuke groep te zijn, maar toch echt weer alleen op je kamer te moeten gaan slapen. Ik ben ontzettend blij dat ik dit allemaal heb mogen meemaken en zou het zo nog een keer doen!

In de laatste week in Zuid-Afrika hebben we natuurlijk ook nog heel veel meegemaakt. Daar wil ik nu nog wat over vertellen. Zaterdag, zijn we naar een havenstadje geweest genaamd Hermanus. We zouden hier op een boottocht gaan, op zoek naar dieren maar dit kon helaas niet doorgaan in verband met het slechte weer. In Hermanus kregen we wat vrije tijd en hebben we nog even over marktjes gelopen. We pakten de busjes naar een heel mooi strand waar we ons de hele middag wel vermaakt hebben in het heerlijke weer. Toen we terug kwamen, werden we allemaal bij elkaar geroepen en moesten we snel binnen 5 minuten een lange broek en een trui aandoen en snel naar de busjes gaan. We hadden geen idee wat er zou gaan gebeuren. We reden toen naar een dorpje naast Genadendal en gingen daar uiteten bij een heel gezellig restaurant. Hier hebben we heerlijk gegeten en toen hebben we nog een gezellige avond gehad in ons hostel.

Zondag reden we naar Kaapstad en pakten we de boot naar Robbeneiland. We hebben op de boot nog verschillende dieren, zoals walvissen, dolfijnen en zeehonden gespot. Eenmaal aangekomen op Robbeneiland kregen we een bustocht waar we uitleg kregen over allerlei dingen die te zien waren op Robbeneiland en aan het einde mochten we ook daadwerkelijk de gevangenis is. Dit was heel erg indrukwekkend, vooral omdat we ook nog eens een rondleiding kregen van een ex-gevangene. We kregen de cel van Nelson Mandela te zien en het sloeg bij ons allemaal wel in. Op de terugweg hadden we een kleinere, maar snellere boot en dit was ook nog leuk. Toen zijn we 's middags Kaapstad weer ingetrokken en hebben we hier weer gegeten en geshopt.

Maandag hadden we een jarige Lieke. We hebben toen een gezellige dag gemaakt voor haar en ook dit was heel erg geslaagd. We hebben op de dag zelf social services gedaan, wij gingen bonen plukken op een groot open veld. We hebben de bonen verzameld, in grote zakken gedaan, die dicht gemaakt en zo een middag doorgebracht. We kregen versgeplukte watermeloenen en de watermeloenen in Nederland zijn nooit meer zo lekker als daar! 's Middags kregen we vrije tijd, we zijn toen naar een beekje gegaan waar we de middag in de zon hebben doorgebracht met een grote groep. 's Avonds hadden we een barbecue met de buddy's en leraren van de Emil Weder High School en dit was ook heel erg gezellig.

Dinsdag liepen we naar school en stapten we met alle buddys in een grote schoolbus richting safari. Het was een lange reis, maar toen we eenmaal aankwamen, waren we gelijk verrast. Het heette Aquila Safari en het was een heel resort wat er bij hoorde. We kregen eerst even tijd om te verkennen en daarna kregen we een lunch. We verzamelden onze bij de 'Safari busjes' en begonnen aan onze safari. We hebben heel veel dieren gezien, o.a. buffalo's, giraffes, olifanten, zebra's, neushoorns en leeuwen. We kregen hierna nog wat vrije tijd in het park en toen hebben we nog een duik genomen in het chloorzwembad wat bij dit resort hoorde. Daarna nog met een ijsje op de rand van het zwembad gezeten, in de heerlijke Zuid-Afrikaanse zon. Toen pakten we de bus weer terug naar huis en kregen we thuis laat nog pizza.

Woensdag reden we met de busjes naar Cape of Good Hope. Hier hebben we wat groepsfoto's gemaakt en begonnen we met onze tocht naar boven naar Cape Point. Het was wel een zware, lange tocht maar het uitzicht maakte alles weer goed. Het was ook heel leuk om te doen/lopen! Toen we ons eten op een plek aan het eten waren en ons drinken aan het opdrinken waren, werd zelfs ons eten en drinken nog afgepakt door apen die daar in het wild rondliepen. Even schrikken, maar wel leuk om mee te maken! Toen liepen we door naar een vuurtoren, waar we nog een heel mooi uitzicht kregen. We maakten toen de tocht weer naar beneden na een poosje en reden naar een klein marktje langs de weg. Toen doorgereden naar Simon Town waar we langs een pinguinpark zijn gelopen en dus ook nog pinguïns hebben gespot. Daarna in Simon Town uiteten geweest in een heel gezellig restaurant langs het water.

Donderdag was onze laatste hele dag. We zijn toen naar school gelopen en hadden eerst een paar lessen. Daarna heb ik samen met Joni, Thomas en Sil les gegeven op de basisschool wat echt ontzettend leuk was om te doen! De kinderen deden heel erg leuk mee en zaten er helemaal in! Ook hebben we nog gepraat met de directeur en hebben we nog een deel van ons fundraising geld geschonken aan deze school. 's Middags kregen we vrije tijd om onze koffers in te pakken en nog even te genieten met zijn allen. Ik begon met mijn koffer in te pakken maar vond het veel te zonde om binnen te zitten, dus pakten we onze spullen met de groep en gingen heerlijk in de zon zitten bij 'ons' meertje. Daarna toch echt mijn koffer helemaal ingepakt en klaargemaakt voor de avond. We hadden toen een schoolfeest op de school waar we de hele week waren en dit was echt heel erg leuk! Heel erg anders als de feesten in Nederland maar wel heel erg leuk om ook eens mee te maken. Het besef kwam toch echt steeds meer dat dit de laatste uren waren in dit geweldige land...

Vrijdag stonden we vroeg op, deden de laatste dingen, ontbeten voor het laatst, douchten voor het laatst in Zuid-Afrika en begonnen toch echt met onze koffers naar buiten te trekken en in de bus te stappen. We namen afscheid op het vliegveld van de buddy's, wat toch wel heel vreemd was, omdat je weet dat je hun waarschijnlijk echt nooit meer of heel misschien in Nederland nog gaat zien. We checkten in en dat waren dan de laatste uren in Zuid-Afrika. We vlogen richting Dubai, waar we een hele lange, maar gezellige tussenstop van ongeveer 7 a 8 uur hadden, waarna we uiteindelijk toch weer aankwamen op Schiphol in Nederland. We namen afscheid van de groep en gingen snel richting onze ouders die ons op stonden wachten. Na wat tranen daar gelaten te hebben, stapte ik toch de auto weer in met mijn vriendinnen en familie, richting mijn eigen huis. Ik raakte er maar niet over uitgepraat en eenmaal thuis, toen mijn hele familie me weer welkom kwam heetten, had ik wel tienduizend verhalen te vertellen.

Wat was het een geweldige ervaring, ook komt dit voor een heel erg groot deel door de hele leuke en uiteindelijke hechte groep die mee was naar dit geweldige land! Ben heel blij dat ik dit heb mee mogen maken.

Foto's worden nog geüpload en dit waren dan toch echt mijn verhalen over Zuid-Afrika...